תהליך הבניה לאחר קבלת היתר

הליך זה מאפשר לבעלי היתרים הנמצאים בשלב ביצוע הבנייה (לאחר קבלת היתר בנייה)
להגיש מסמכים באופן ממוחשב.
השירות נועד להבטיח לעוסקים בבנייה ביישוב המשך רציף ותקין של פעילותם.
בעלי ההיתר והאחראי לביקורת על הביצוע יכולים לנהל את תהליכי ביצוע עבודות הבנייה ולקבל אישורים לתחילת עבודות ותעודת גמר (אישור אכלוס).

בונה יקר שים לב !
לא ניתן להתחיל את עבודות הבניה ללא קבלת אישור תחילת עבודות!

חובת מינוי בעלי תפקידים באתר הבניה

תקנה 71 לתקנות התכנון והבניה (רישוי בניה) קובעת שבכל היתר על בעל ההיתר למנות בשלב הגשת בקשה לאישור תחילת עבודה מספר בעלי תפקידים:

  1. קבלן
  2. אחראי לביצוע השלד
  3. אחראי לביקורת על הביצוע
  4. אחראי לתיאום עם מכון הבקרה, אלא אם כן הייתה הבקשה מסוג הבקשות ששר האוצר קבע לגביהן כי לא נדרשת בהן בקרה של מכון בקרה.

תקנה 1 לתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), תשע”ו – 2016 מגדירה את מי ניתן למנות לכל תפקיד:

תפקיד

דרישות סף

מי ממנה

דרישות נוספות

קבלן

מי שרשום בפנקס קבלנים בתחום ובסיווג המתאים לביצוע העבודה נושא ההיתר ומתמנה לקבלן מטעם בעל ההיתר לביצוע הבנייה או העבודה;

בעל ההיתר

 

אחראי לביקורת על הביצוע

למבנה שאינו “מבנה פשוט” – רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים בענף ארכיטקטורה או רשום בפנקס האמור בענף הנדסה אזרחית, באחד מהמדורים האלה: מבנים, ניהול וביצוע או ניהול הבנייה, ביצוע ופיקוח

למבנה פשוט – גם הנדסאי הרשום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים באחד מהענפים האלה:

 א. הנדסה אזרחית – במדור תכנון מבנים או במדור ניהול הבנייה;

ב. הנדסת בניין – במדור בניין או במדור אדריכלות;

 ג. אדריכלות – במדור אדריכלות;

בעל ההיתר

אינו האחראי לביצוע שלד הבניין

אחראי לביצוע שלד

למבנה שאינו “מבנה פשוט” – רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים בענף ארכיטקטורה או רשום בפנקס האמור בענף הנדסה אזרחית, באחד מהמדורים האלה: מבנים, ניהול וביצוע או ניהול הבנייה, ביצוע ופיקוח

לעניין ביצוע שלד של מבנה פשוט – גם הנדסאי הרשום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים באחד מהענפים האלה:

 א. הנדסה אזרחית – במדור תכנון מבנים או במדור ניהול הבנייה;

ב. הנדסת בניין – במדור בניין או במדור אדריכלות;

 ג. אדריכלות – במדור אדריכלות;

בעל ההיתר או הקבלן

אינו האחראי לביקורת על הביצוע

אחראי לתיאום עם מכון הבקרה

אין

בער ההיתר

לא נדרש כאשר לא קיימת חובת בקרה במכון בקרה

“מבנה פשוט” – כהגדרתו בסעיף 1 לתוספת הראשונה לתקנות המהנדסים והאדריכלים;
מבנה בעל שלד לא טרומי המורכב מקירות, או מקירות ועמודים, ומתקרות שטוחות עם קורות או בלעדיהן, כאשר המרחק בין העמודים או בין הקורות, וכשאין עמודים או קורות – בין הקירות, אינו עולה על ששה מטר, ואשר גובה המפלס של רצפת קומתו העליונה מעל המפלס העליון של הרצפה שעל פני הקרקע אינו עולה על אחד עשר וחצי מטר, לרבות מקלט למבנה כאמור, בהתאם לתקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), תשל”א- ,1971 ולמעט מבנה מבטון דרוך, ומבנה מרחבי מכל סוג שהוא; בנוסף, תקנה 71 לתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), תשע”ו2016- קובעת כי בעל ההיתר רשאי למנות ,נוסף על האחראי לביקורת על הביצוע כאמור בתקנת משנה (א)(1), אחראים נוספים לביקורת על הביצוע ויחולו לעניין זה הוראות תקנה 28 , ובלבד שהודעה על מינוים תצורף לבקשה להתקשרות עם מכון הבקרה ולבקשה לאישור תחילת עבודות.


שימו לב ההחלטה את מי למנות כאחראי לביקורת על הביצוע או כאחראים נוספים היא אך ורק של בעל ההיתר .
הועדה המקומית לא יכולה להחליט או לקבוע את מי למנות כאחראים לביקורת על הביצוע.

אחראי לביקורת יכול, אולם הוא איננו אינו חייב להיות עורך הבקשה או מתכנן שלד המבנה או אחד מעורכי המשנה.
לא ניתן לחייב אף אחד מבעלי התפקידים הללו להיות ממונה כאחראי לביקורת על הביצוע אלא אם הוא מסכים לכך.

תקציר התהליך מול הרשות המקומית

שלב א’ – אישור לתחילת עבודות

  1. לאחר קבלת היתר בניה על בעל ההיתר למלא אחר הדרישות לשלב תחילת העבודות (ראה דרישות מטה)
  2. את הטפסים לתחילת עבודות ניתן להוריד ולמלא בלינק מטה ולאחר מכן להגיש בקשה לפי ההנחיות מטה.
  3. אם יימצא בבדיקה שהמסמכים לקויים או חסרים – בעל ההיתר ונציגו יעודכנו על כך בדוא”ל, כדי שיוכלו להשלים את הדרישות לקבלת האישור.
  4. אם יימצא בבדיקה שהמסמכים תקינים והדרישות באתר בוצעו – יופק אישור תחילת עבודות חתום ע”י רשות הרישוי ויישלח לבעל ההיתר ולנציגו בדוא”ל תוך חמישה ימי עבודה.

שלב ב’ – מהלך ביצוע

  1. חשוב! לא ניתן להגיע לשלב הגמר ללא השלמת הדרישות למהלך ביצוע!
  2. חובה לגדר את אתר הבניה במשך כל הבנייה
  3. על בעל ההיתר למלא אחר הדרישות למהלך הביצוע (ראה דרישות מטה)
  4. את הטפסים למהלך ביצוע ניתן להוריד ולמלא בלינק מטה ולאחר מכן להגיש בקשה לפי ההנחיות מטה

שלב ג’ – תעודת גמר

  1. כאשר הבית מוכן לאכלוס על בעל ההיתר למלא אחר הדרישות לתעודת גמר (ראה דרישות מטה)
  2. את הטפסים לתעודת גמר ניתן להוריד ולמלא בלינק מטה ולאחר מכן להגיש בקשה לפי ההנחיות מטה
  3. אם יימצא בבדיקה שהמסמכים לקויים או חסרים – בעל ההיתר ונציגו יעודכנו על כך בדוא”ל, כדי שיוכלו להשלים את הדרישות לקביעת פיקוח.
  4. אם יימצא בבדיקה שהמסמכים תקינים ויתקבלו כל האישורים לתעודת גמר מגורמי הפנים המקצועיים, יקבע מועד פיקוח בנכס .
  5. במידה ולא יהיו חריגות תופק תעודת גמר (אישור אכלוס למבנה) והיא תישלח לבעל ההיתר ולנציגו בדוא”ל.
  6. במידה ונלקחה ערבות להיתר הבניה תועבר בקשה לשחרור הערבות לגזברות בסיום ההליך.

מחלקת הפיקוח תפיק תעודת גמר רק לאחר השלמת כלל הדרישות וקבלת כל האישורים הנדרשים.

טפסים לכל תהליך הבניה – לחץ כאן
מעקב אחר התקדמות הבקשה – לחץ כאן

הנחיות לשליחת הטפסים

  • חובה לציין בבקשה את כלל פרטי ההיתר (מספר, תאריך קבלת היתר, גוש חלקה וכו)
  • יש להעביר בקשה מרוכזת אחת עם כל המסמכים יחד.
  • את הטפסים יש להעביר סרוקים בקבצי pdf בלבד.
  • חובה לסרוק כל מסמך בנפרד ולשנות את שם הקובץ לשם הדרישה! אין להעביר מסמכים סרוקים עם שם קוד אוטומטי מהסריקה! מסמכים אלו לא יתקבלו.

בקשה שלא תוגש לפי ההנחיות תידחה ולא תיבדק.

דגשים

  • בכל שלב, אם נעשו שינויים בזמן הבנייה, יש להודיע על כך למחלקת הפיקוח על הבנייה במייל omerpikuh@omer.muni.il
  • במקרים של החלפת בעלי תפקיד במהלך בנייה לחץ כאן